Hein de Haas wint PrinsjesBoekenprijs 2024

DEN HAAG, 13 SEPTEMBER 2024 – Hein de Haas is met zijn boek ‘Hoe migratie echt werkt: het ware verhaal over migratie aan de hand van 22 mythen’ de winnaar van de PrinsjesBoekenprijs 2024. Het boek, uitgegeven door Spectrum, is daarmee de opvolger van ‘Onze constitutie’, waarmee Wim Voermans vorig jaar de prijs in de wacht sleepte.

De PrinsjesBoekenprijs kon dit jaar rekenen op een recordaantal inzendingen: maar liefst 91 politieke boeken kwamen de kant van de jury op. Het boek van Hein de Haas heeft de jury “echt overrompeld”. Volgens jurylid Floor Boon is het boek “verplicht leesvoor” voor iedereen en kan het boek een nieuwe basis vormen voor het debat over migratie.

De andere kanshebbers voor de PrinsjesBoekenprijs 2024 waren ‘Gekaapt door het kapitaal: zorg, onderwijs, wonen en kinderopvang’ van Mirjam de Rijk en ‘Waardenloze politiek: hoe de Nederlandse politiek de kunst van het conflict verloor’ van Tom van der Meer. De prijs werd in de Eerste Kamer der Staten-Generaal uitgereikt door senaatsvoorzitter Jan Anthonie Bruijn.

Aan de PrinsjesBoekenprijs zijn een oorkonde en een geldbedrag van 2.500 euro verbonden. De jury bestaat uit Lilianne Ploumen (juryvoorzitter), Floor Boon (journalist) en Bastiaan Rijpkema (hoogleraar). De PrinsjesBoekenprijs maakt onderdeel uit van ‘Democratie in Woord en Beeld’. In de plenaire zaal van de Eerste Kamer werden ook de PrinsjesPodcast- en PrinsjesFotoprijs uitgereikt tijdens het Prinsjesfestival.

Commenting has been turned off.